Mogelijke hervormingen in systeem autobelastingen

Het is al jaren een terugkerend thema dat af en toe weer de kop op steekt en de mediakoppen domineert: het systeem van autobelastingen. Nog net voor het einde van het jaar is het onder andere door een uitzending van tv-programma Zondag Met Lubach weer eens onder de aandacht gebracht. Het hangt er tevens mee samen dat in november jaarlijks de meeste en langste files staan en dat vanaf volgend jaar de uitstoot van alle auto’s volgens een nieuw en strenger systeem gaat worden gemeten. Het systeem van autobelastingen gaat momenteel op de basis van bpm en mrb. Het bpm-tarief wordt vastgesteld op basis van de uitstoot van CO2 van een auto. Nu, maar ook vooral in de toekomst, is dit volgens de experts en volgens veel opiniemakers een systeem dat niet houdbaar is. Het blijft maar drukker worden op de weg en te weinig mensen kiezen voor alternatieve manieren om te reizen. Ook financieel is het een gunstig systeem. Op de lange termijn zou het huidige systeem namelijk, vooral omdat er steeds meer elektrische voertuigen komen, zorgen voor 10 miljard aan inkomsten minder in de schatkist. Bovendien komt een onevenredig groot percentage van de belastingen in dat geval op het conto van mensen die nog wel in een benzine- of dieselauto rijden.

Diverse hervormingen mogelijk maar geen consensus

Er zijn diverse hervormingen die worden aangedragen door verschillende partijen. In het eerder genoemde tv-programma van Arjen Lubach werd een vurig pleidooi gehouden voor het invoeren van spitsheffing. Voor mensen die tijdens de spits rijden zou een ander tarief moeten gelden dan voor mensen die buiten de spits rijden. Bovendien zou het in drukke gebieden zoals de randstad duurder moeten worden om te gaan rijden dan bijvoorbeeld op het rustige platteland. De ANWB kiest juist voor een systeem waarbij automobilisten betalen per kilometer en dus voor het daadwerkelijke gebruik van hun auto, los van het moment van rijden. Nu is het zo dat mensen die hun auto vrijwel nooit gebruiken alsnog hetzelfde bedrag moeten afstaan als automobilisten die dagelijks honderden kilometers afleggen. De prijs per kilometer zou vervolgens ook moeten afhangen van de CO2-uitstoot van het voertuig. Hierdoor zijn elektrische auto’s dus nog altijd, net als in de huidige situatie, de voordeligere keuze, maar zijn de rest van de lasten eerlijker verdeeld dan nu het geval is. Voorlopig lijkt er echter nog weinig beweging te zitten in het aanpassen van autobelasting systeem.

Wilt u van uw auto af?

Wanneer u om wat voor reden dan ook van uw auto af wilt dan kan dit gelukkig zeer snel en eenvoudig via Autoinkoopspecialist.nl. Als u bijvoorbeeld een zuinigere auto wilt dan kan het handig zijn om eerst uw huidige auto van de hand te doen. Wij bieden onze klanten veel voordelen. Dit zijn onder meer de volgende:

  • Gratis en vrijblijvend een bod ontvangen
  • In heel het land actief
  • Alleen veilige RDW-erkende bedrijven kunnen bieden
  • Alle voertuigen met kenteken welkom

Deel dit bericht

[ssbl]

Volg ons op social media

Copyright © 2019 - Auto Inkoop Specialist®
Alle rechten voorbehouden - The Netherlands