Mogen straks benzineauto’s Amsterdam niet meer in?

Begin mei van dit jaar kondigde de Amsterdamse wethouder van Verkeer, Sharon Dijksma, in een actieplan aan dat het de bedoeling is om Amsterdam vanaf 2030 uitstootvrij te krijgen. Dit heeft als direct gevolg dat er geen auto’s meer in de stad zouden mogen rijden die benzine of diesel als brandstof gebruiken. Dit zou onder meer nodig zijn omdat de luchtkwaliteit slecht is en dit een groot gevolg heeft voor de gezondheid van de inwoners van de hoofdstad van Nederland. Er zijn al nieuwe milieuzones die moeten bijdragen aan het verbeteren van de luchtkwaliteit en het weren van bijvoorbeeld oude dieselauto’s. Daarnaast zou in 2022 de uitstoot van het openbaar vervoer en touringcars moeten worden geminimaliseerd en ook de rondvaartboten in de binnenstad geëlektrificeerd worden. Deze maatregelen zouden volgens Dijksma echter niet genoeg zijn en dus tegen 2030 moeten worden uitgebreid naar vrijwel alle auto’s die op fossiele brandstoffen rijden.

Veel vraagtekens bij plan om benzineauto’s te weren uit Amsterdam

In reactie op de ambitieuze plannen van Sharon Dijksma is er een stortvloed van kritiek gekomen van onder meer de voorzitter van de RAI. Deze belangenbehartiger van de fabrikanten en importeurs van auto’s en dergelijke is natuurlijk niet geheel objectief in het oordeel, maar toch is het interessant om te zien wat zij tegenover de plannen stellen. Dit is onder meer dat het voor veel mensen en gezinnen in de toekomstige situatie niet haalbaar is om een auto te hebben. De mobiliteit van deze gezinnen wordt dan sterk minder omdat elektrische voertuigen momenteel duurder zijn dan diesel- en benzineauto’s. Het valt te bezien of deze claim van de RAI de waarheid is.

Nu zijn er natuurlijk nog weinig elektrische occasions en door de kleinere oplage en ontwikkelkosten zijn elektrische auto’s nu nog duur. Ten opzichte van 2012 is de prijs echter relatief behoorlijk gedaald. Toen was een mini-auto met een radius van maximaal 150 kilometer even duur als een elektrische gezinsauto met meer dan 300 kilometer bereik nu. Hoe groter de schaal hoe meer de prijs zal zakken. De vertegenwoordigers van grote automerken willen vooral duidelijkheid in de wetgeving en niet de proefballen zoals die nu worden opgelaten. Ze willen een duidelijk toekomstbeeld waar ze naartoe kunnen werken en een uniform beleid voor alle steden. Wat dat betreft is het wellicht goed dat Amsterdam voorop wil lopen, maar is het belangrijk dat er in Den Haag concrete en alomvattende plannen worden gemaakt voor het hele land zodat de mobiliteitsswitch zo soepel mogelijk kan worden gemaakt.

Wilt u van uw vervuilende auto af?

Wanneer u van uw diesel- of benzineauto af wilt dan kan dit op diverse manieren. Snel tegen de beste prijs uw auto verkopen kan echter het meest eenvoudig via Autoinkoopspecialist.nl. De voordelen op een rijtje:

  • Binnen 24 uur het hoogste bod ontvangen
  • Gratis en vrijblijvend een bod ontvangen
  • In heel Nederland actief
  • Uitstekende klantenservice en snelle afhandeling

Deel dit bericht

[ssbl]

Volg ons op social media

Copyright © 2019 - Auto Inkoop Specialist®
Alle rechten voorbehouden - The Netherlands